Gevolgen coronacrisis

Als gevolg van de coronacrisis is bij MAA het passagiersvervoer vrijwel stilgevallen. Tijdelijk heeft MAA in 2020 geprofiteerd van extra vracht, omdat minder vracht als bijlading met passagiersvliegtuigen wordt vervoerd nu er minder passagiersvluchten zijn. “Toevallig” is Qatar in 2020 naar MAA gekomen, waardoor de hoeveelheid vracht in 2020 meer was dan in 2019. De ontwikkeling per maandlaat echter zien dat de vracht in december 2020 al weer 12% lager was dan een jaar eerder.

Na de coronacrisis zal het vrachtverkeer waarschijnlijk minder worden als gevolg van de wereldweide economisch crisis. Wat het personenvervoer betreft is het de vraag of het niveau van voor de coronacrisis terug komt. Zakelijk verkeer blijft mogelijk minder omdat er structureel meer videoconferenties zullen zijn. Toerisme wordt mogelijk minder als gevolg van gevaar voor besmetting, als gevolg van een andere houding ten opzichte van vliegen (vliegschaamte) en als gevolg van de economische crisis. Ook MAA zal te maken krijgen met de blijvende gevolgen van de coronacrisis. De toekomstige ontwikkeling van passagiers en vracht op MAA is dus zeer onzeker. Blijven Corendon en Qatar op MAA?